Anotácia
Cieľom výskumu bolo zistiť rozsah a účel používania mobilných telefónov spotrebiteľmi generácie Z pred, počas a po nákupe v kamenných predajniach. Výskumný stratifikovaný súbor tvorilo 785 obyvateľov Slovenskej republiky, narodených v rozmedzí rokov 1997 až 2012 vrátane, spadajúcich z hľadiska veku pod generáciu Z.
Skúmanie autori realizovali metódou dopytovania, pomocou online dotazníka založeného na platforme Google Forms. Štruktúrovaný dotazník obsahoval 16 otázok. Otázky boli koncipované do troch logicky nadväzujúcich častí: účel použitia použitie mobilného telefónu respondentmi vo fáze pred, počas a po nákupe v kamennej predajni. Okrem toho skúmali aj aktivitu respondentov na sociálnych sieťach počas nákupu v kamennej predajni a napokon demografickú údaje.
Autori sformulovali dve hypotézy a tri predpoklady. Potvrdila sa jedna hypotéza a jeden predpoklad. Naopak, zamietla sa jedna hypotéza a nepotvrdili sa dva predpoklady. Potvrdila sa hypotéza zameraná na vzťah medzi hlavnými spôsobmi použitia mobilného telefónu a aktivitou na sociálnych sieťach počas nakupovania v kamennej predajni. Zamietla sa hypotéza zameraná na vzťah medzi pohlavím spotrebiteľov a používaním mobilného telefónu počas nakupovania v kamennej predajni. Potvrdil sa predpoklad týkajúci sa používania mobilného telefónu počas nakupovania potravín v kamennej predajni za účelom porovnávania cien produktov. Predpoklad týkajúci sa používania mobilného telefónu počas nakupovania spotrebnej elektroniky za účelom vyhľadávania informácií o produkte sa nepotvrdil. Rovnako tak sa nepotvrdil predpoklad týkajúci sa používania mobilného telefónu počas nakupovania oblečenia v kamennej predajni za účelom spojenia sa so svojimi priateľmi alebo známymi za účelom požiadať ich o radu.
Tieto zistenia sú prínosné pre maloobchodnú prax, prevádzkujúcu sieť kamenných predajní.
Základné informácie
- Názov MOBILE PHONE AS A MEANS OF COMMUNICATION WITH GENERATION Z CONSUMERS IN RETAIL
- Autor Daniela Kollárová, Miriama Koliščáková, Andrej Trnka
- Vydavateľ The Journal „Economy and Market Communication Review – Časopis za ekonomiju i tržišne komunikacije“, 13(1), 2023, pp. 113 - 130
- Rok vydania 2023
- Kategória vedecké štúdie