Výskum reklamného spotu Digitálnej Univerzity

Cieľ výskumu

Cieľom výskumu bolo analyzovať implicitné reakcie divákov na videoreklamy propagujúce štúdium na Digitálnej Univerzite. Hlavný dôraz bol kladený na to, ako diváci reagujú na jednotlivé vizuálne a verbálne podnety a aké faktory znižujú ich dôveru či záujem o štúdium.

Metodológia

  • Výskum bol realizovaný v NeuroLabe FMK UCM.
  • Vzorka: Skupina participantov bola vystavená piatim rôznym videoreklamám, pričom ich reakcie boli zaznamenané a analyzované.
  • Použité techniky:
    • Eye-tracking – sledovanie bodov fixácie a vizuálnej pozornosti divákov.
    • Emočná analýza (GSR, facial coding) – meranie pozitívnych a negatívnych emočných reakcií na obsah reklamy.
    • Dotazníkový prieskum – vedomé hodnotenie reklám po ich sledovaní.

Kľúčové zistenia

  • Pohŕdanie MBA titulom: Pri zmienke o možnosti získať medzinárodný MBA titul v deviatej sekunde videa bola zaznamenaná emócia pohŕdania a pokles záujmu o 29 % v priebehu štyroch sekúnd. Tento jav mohol byť spôsobený neznalosťou významu skratky MBA, jej zámennou s inými skratkami (napr. športovou ligou Metropolitan Basketball Association) alebo nízkym vnímaným prínosom titulu​.
  • Negatívna reakcia na online štúdium: Pri zmienke o tom, že program je realizovaný online, bol zaznamenaný výrazný pokles radosti a zvýšenie pohŕdania, čo naznačuje odpor voči online formám vzdelávania. Tento postoj môže byť ovplyvnený skúsenosťami z obdobia pandémie COVID-19, keď boli študenti nútení k dištančnému vzdelávaniu​.
  • Vizuálne prvky a ich vplyv:
    • Najviac pozornosti bolo venovanej tváram účinkujúcich a textovým prvkom zdôrazňujúcim benefity štúdia.
    • Výraznejšie negatívne reakcie sa objavili pri neočakávaných vizuálnych prvkoch, napríklad pri zobrazení aktérky s cudzokrajným menom, čo spôsobilo zmätok a mierny nárast hnevu u participantov​.

Odporúčania pre zlepšenie reklám

  • Odstránenie alebo lepšie vysvetlenie MBA titulu tak, aby nevyvolával negatívne reakcie (napr. nahradenie iným benefitom alebo zdôraznenie jeho hodnoty cez úspešné príbehy absolventov).
  • Preformulovanie informácie o online štúdiu tak, aby nebola prezentovaná ako nevýhoda, ale ako flexibilný a praktický model vzdelávania.
  • Lepšia vizuálna štruktúra a jasnejší storytelling, ktorý znižuje možnosť negatívnych emocionálnych reakcií na nečakané prvky.

Výstupy a aplikácie

  • Výsledky výskumu boli využité na úpravu reklamnej komunikácie Digitálnej Univerzity s cieľom zvýšiť dôveryhodnosť a efektivitu kampaní.

Zistenia môžu byť aplikované pri tvorbe budúcich marketingových materiálov, ktoré lepšie reflektujú očakávania cieľovej skupiny.

Pridaj komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">html</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*