Slovenské médiá v období 5. 11. 2019 – 26. 2. 2020 najviac informovali o Petrovi Pellegrinim. Spolu ide o viac ako 15 000 mediálnych výstupov. Na druhom mieste s viac ako 14 000 mediálnymi výstupmi sa umiestnil Róbert Fico. Víťaz parlamentných volieb Igor Matovič dosiahol o niečo viac ako polovicu z tohto počtu mediálnych výstupov. Najväčší počet výstupov bol pritom zaznamenaný v online priestore. Vyplýva to z analýzy, ktorú zrealizovala Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave.
Najmenší počet mediálnych výstupov bol zaznamenaný pri lídrovi strany Dobrá voľba Tomášovi Druckerovi. Celkovo bolo s jeho menom zaznamenaných takmer 1 300 mediálnych výstupov. Na treťom mieste sa umiestnil Andrej Danko, na štvrtom Igor Matovič a na piatom mieste Andrej Kiska.
Najčastejšími hosťami diskusnej relácie RTVS O päť minút dvanásť počas volebnej kampane boli Béla Bugár, Marián Kotleba a Andrej Danko. Celkovo sa diskusií zúčastnili trikrát. Spomedzi strán mali najväčšie zastúpenie strany SMER – sociálna demokracia a Slovenská národná strana, ktorých zástupcovia sa diskusnej relácie zúčastnili celkom 6 krát.
V relácii V politike na TA3 boli najčastejšími hosťami Peter Pellegrini a Andrej Danko, ktorí sa diskusií zúčastnili trikrát. Najväčšie zastúpenie mala strana SMER – sociálna demokracia, ktorej zástupcovia boli hosťami diskusií celkovo 13 krát.
V relácii Na telo televízie Markíza boli počas volebnej kampane najčastejšími hosťami Boris Kollár, Juraj Blanár, Igor Matovič a Andrej Kiska. Všetci sa diskusií zúčastnili dvakrát. Najväčšie zastúpenie mala aj v tejto relácii strana SMER – sociálna demokracia, ktorej zástupcovia boli hosťami diskusií celkovo 5 krát.
Najväčšie výdavky na reklamu na sociálnych sieťach dosiahla strana OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti. Za posledných sedem dní volebnej kampane do reklamy na sociálnych sieťach najviac investovala strana Dobrá voľba, a to sumu viac ako 23 550 eur. Na druhom mieste sa umiestnilo hnutie OĽaNO so sumou viac ako 18 460 eur. Naopak, za posledných 7 dní volebnej kampane investovala do reklamy na sociálnych sieťach najmenej koalícia PS SPOLU, a to 449 eur.
Spomedzi politikov za posledných 7 dní najviac do reklamy na sociálnych sieťach investoval Andrej Kiska, ktorého fan page zaplatila za reklamu 19 756 eur. Nasledovali Michal Truban so sumou 18 826 eur a Miroslav Beblavý so sumou 18 334 eur. Naopak, najmenej investovali Alojz Hlina (950 eur) a Tomáš Drucker, ktorý za posledných 7 dní do reklamy na sociálnych sieťach neinvestoval ani euro.
Metodika:
Mediálne výstupy boli analyzované pomocou aplikácie MONITORA na základe kľúčových slov, ktoré pozostávali z krstného mena a priezviska lídrov politických strán (Dobrá voľba, OĽaNO, SaS, SMER – SD, MOST – HÍD, KDH, SME RODINA, VLASŤ, SNS, ZA ĽUDÍ, PS SPOLU, Kotlebovci – ĽSNS) za obdobie 5. 11. 2019 – 26. 2. 2020.
Výdavky na reklamu na sociálnych sieťach boli analyzované prostredníctvom údajov publikovaných na jednotlivých fan pages lídrov týchto politických strán. Ide o odhadovanú sumu, ktorú jednotlivé stránky minuli na reklamu súvisiacu so spoločenskými záležitosťami, voľbami alebo politikou počas obdobia 21. – 27. 2. 2020.
Grafy a tabuľky k prezentovaným údajom
MEDIÁLNE VÝSTUPY | ||||||
5. 11. 2019 – 26. 2. 2020 | online | tlač | televízia | rozhlas | agentúrne spravodajstvo | SPOLU |
Peter Pellegrini | 11 067 | 1 163 | 1 523 | 592 | 702 | 15 047 |
Róbert Fico | 10 392 | 1 567 | 1 106 | 411 | 529 | 14 005 |
Andrej Danko | 6 705 | 660 | 738 | 280 | 541 | 8 924 |
Igor Matovič | 6 093 | 694 | 575 | 154 | 310 | 7 826 |
Andrej Kiska | 3 854 | 519 | 424 | 133 | 152 | 5 082 |
Richard Sulík | 3 336 | 453 | 305 | 84 | 278 | 4 456 |
Marián Kotleba | 3 489 | 432 | 281 | 63 | 190 | 4 455 |
Boris Kollár | 3 235 | 466 | 323 | 90 | 202 | 4 316 |
Béla Bugár | 2 913 | 291 | 358 | 146 | 217 | 3 925 |
Miroslav Beblavý | 2 637 | 213 | 259 | 89 | 205 | 3 403 |
Michal Truban | 2 698 | 302 | 77 | 0 | 160 | 3 237 |
Štefan Harabin | 2 466 | 272 | 209 | 45 | 124 | 3 116 |
Alojz Hlina | 1 717 | 239 | 151 | 21 | 76 | 2 204 |
Tomáš Drucker | 1 294 | 192 | 185 | 36 | 91 | 1 798 |
Zdroj údajov: MONITORA, 2020
VÝDAVKY NA REKLAMU
21. – 27. 2. 2020 | Výdavky na reklamu súvisiacu so spoločenskými záležitosťami, voľbami alebo politikou na sociálnych sieťach za posledných 7 dní v eurách |
Andrej Kiska | 19 756 |
Michal Truban | 18 826 |
Miroslav Beblavý | 18 334 |
Richard Sulík | 13 253 |
Štefan Harabin | 9 980 |
Béla Bugár (Bugár Béla) | 4 385 |
Peter Pellegrini | 3 268 |
Boris Kollár | 2 903 |
Andrej Danko – predseda SNS | 2 398 |
Róbert Fico | 1 686 |
Alojz Hlina | 950 |
Tomáš Drucker | 0 |
Pozn.: Igor Matovič nemá zriadenú vlastnú fan page a Marián Kotleba nemal na svojej fan page žiadne reklamy.
Zdroj údajov: Facebook, 2020
počet prednostných hlasov | |
Igor Matovič | 498 740 |
Peter Pellegrini | 413 555 |
Róbert Fico | 243 463 |
Boris Kollár | 171 377 |
Marián Kotleba Predseda ĽSNS | 170 006 |
Richard Sulík | 106 333 |
Andrej Kiska | 100 081 |
Michal Truban | 75 962 |
Štefan Harabin | 61 618 |
Tomáš Drucker | 57 469 |
Miroslav Beblavý | 56 173 |
Andrej Danko – predseda SNS | 52 211 |
Alojz Hlina | 34 042 |
Béla Bugár (Bugár Béla) | 29 059 |
Zdroj údajov: Štatistický úrad SR, 2020