Profil prezidentky SR Zuzany Čaputovej mal k 29. 7. 2021 na sociálnej sieti Facebook 318 455 sledovateľov a od začiatku pandémie (6. 3. 2020) získal viac ako 120 000 nových sledovateľov. Najvyšší prírastok sledovateľov má profil Petra Pellegriniho, ktorému od začiatku pandémie pribudlo viac ako 210 000 nových sledovateľov. Prehľad počtu sledovateľov k 29. 7. 2021 zobrazuje tabuľka 1.
Profil/stránka politika na sociálnej sieti Facebook | Počet sledovateľov (followers) |
Zuzana Čaputová | 318 455 |
Peter Pellegrini | 316 000 |
Igor Matovič | 284 639 |
Ľuboš Blaha | 153 154 |
Boris Kollár | 147 242 |
Richard Sulík | 143 524 |
Róbert Fico | 136 515 |
Milan Mazurek | 124 101 |
Veronika Remišová | 57 540 |
Eduard Heger | 34 000 |
Tabuľka 1 Počet sledovateľov na profiloch (stránkach) analyzovaných politikov k 29. 7. 2021
Zdroj: vlastné spracovanie (údaje: CrowdTangle, 2021)
Počet sledovateľov za posledné dva mesiace (od 1. 6. 2021 – 29. 7. 2021) narastal nielen profilom Zuzany Čaputovej a Petra Pellegriniho, ale aj profilom Ľuboša Blahu a Milana Mazureka. Naopak, profilom Igora Matoviča, Richarda Sulíka, či Borisa Kollára počet sledovateľov klesal. Nárast zaznamenala aj oficiálna stránka predsedu vlády SR Eduarda Hegera, ktorý však má celkovo najmenej sledovateľov zo všetkých analyzovaných profilov/stránok. Podrobnejšie výsledky zobrazujú grafy 1 – 10 (v prílohe).
Najviac interakcií od začiatku pandémie (6. 3. 2020) zaznamenáva profil Ľuboša Blahu, celkovo takmer 13 000 000 interakcií. Najväčší počet interakcií pritom dosiahli príspevky zo dňa 7. 7. 2021, v ktorých sa autor venoval predovšetkým „zmarenému referendu o predčasných voľbách“. Tieto príspevky dosiahli celkovo 67 750 interakcií. Najväčší počet interakcií jednotlivo však získali príspevky na stránke Milan Mazurek • Republika zo dňa 23. 7. 2021 (celkovo 5 príspevkov a viac ako 69 000 interakcií). Podrobnejšie výsledky zobrazuje graf 11.
Graf 11 Vývoj počtu interakcií na príspevky (alebo iný obsah) na profiloch (stránkach) analyzovaných politikov za obdobie 6. 3. 2020 – 29. 7. 2021.
Zdroj: vlastné spracovanie (údaje: CrowdTangle, 2021)
Najviac komentárov majú príspevky na profile Ľuboša Blahu a Petra Pellegriniho. Naopak, najmenej komentárov majú príspevky na profile Igora Matoviča. Príspevky na profile Ľuboša Blahu majú súčasne aj najviac zdieľaní (viac ako 2 000 000 od prvého pozitívneho prípadu ochorenia COVID-19 na Slovensku, t. j. 6. 3. 2020). Najviac zdieľaným príspevkom boli príspevky na profile Milan Mazurek • Republika zo dňa 23. 7. 2021 (takmer 25 000 zdieľaní). Podrobnejšie výsledky zobrazujú grafy 12 – 14.
Graf 12 Počet komentárov k príspevkom (alebo inému obsahu) na profiloch (stránkach) analyzovaných politikov za obdobie 6. 3. 2020 – 29. 7. 2021.
Zdroj: vlastné spracovanie (údaje: CrowdTangle, 2021)
Graf 13 Počet zdieľaní príspevkov (alebo iného obsahu) na profiloch (stránkach) analyzovaných politikov za obdobie 6. 3. 2020 – 29. 7. 2021.
Zdroj: vlastné spracovanie (údaje: CrowdTangle, 2021)
Graf 14 Vývoj počtu zdieľaní príspevkov (alebo iného obsahu) na profiloch (stránkach) analyzovaných politikov za obdobie 6. 3. 2020 – 29. 7. 2021.
Zdroj: vlastné spracovanie (údaje: CrowdTangle, 2021)
Príspevky na profile Ľuboša Blahu majú zároveň aj najviac reakcií (viac ako 9,5 mil.). Za nimi nasledujú príspevky na profiloch Petra Pellegriniho (viac ako 6 mil.) a s výraznejším odstupom Zuzany Čaputovej (viac ako 3 mil.). Podrobnejšie výsledky zobrazujú grafy 15 – 16.
Graf 15 Celkový počet reakcií na príspevky (alebo iný obsah) na profiloch (stránkach) analyzovaných politikov za obdobie 6. 3. 2020 – 29. 7. 2021.
Zdroj: vlastné spracovanie (údaje: CrowdTangle, 2021)
Graf 16 Vývoj počtu reakcií na príspevky (alebo iný obsah) na profiloch (stránkach) analyzovaných politikov za obdobie 6. 3. 2020 – 29. 7. 2021.
Zdroj: vlastné spracovanie (údaje: CrowdTangle, 2021)
Príspevky na profiloch Ľuboša Blahu a Milana Mazureka zároveň majú aj najviac negatívnych reakcií (tzv. Angry). Najväčší počet označení „Angry“ mali príspevky na stránke prezidentky SR Zuzany Čaputovej zo dňa 7. 7. 2021 o rozhodnutí Ústavného súdu SR týkajúcom sa referenda o predčasných voľbách. Početnosť reakcií, ako aj počet príspevkov, na ktoré užívatelia sociálnych sietí reagovali negatívne sa na jednotlivých profiloch líšia. Podrobnejšie výsledky zobrazujú grafy 17 – 27.
Graf 17 Celkový počet označení „Angry“ na príspevky (alebo iný obsah) na profiloch (stránkach) analyzovaných politikov za obdobie 6. 3. 2020 – 29. 7. 2021.
Zdroj: vlastné spracovanie (údaje: CrowdTangle, 2021)
Graf. 18 Vývoj počtu označení „Angry“ na príspevky (alebo iný obsah) na profiloch (stránkach) analyzovaných politikov za obdobie 6. 3. 2020 – 29. 7. 2021. Zdroj: vlastné spracovanie (údaje: CrowdTangle, 2021)
Metodika:
Analýza bola spracovaná za obdobie od 6. 3. 2020 do 29. 7. 2021 s využitím údajov z analytického nástroja CrowdTangle od spoločnosti Facebook.
Analyzované boli nasledovné stránky a profily:
Eduard Heger – predseda vlády SR: https://www.facebook.com/premier.sr
Igor Matovic: https://www.facebook.com/igor.matovic.7
Richard Sulik: https://www.facebook.com/RichardSulik
Veronika Remišová: https://www.facebook.com/remisova.veronika
Boris Kollar: https://www.facebook.com/BorisKollarOfficial
Zuzana Čaputová: https://www.facebook.com/zcaputova
Peter Pellegrini: https://www.facebook.com/pellegrini.peter
Robert Fico: https://www.facebook.com/robertficosk
Ľuboš Blaha: https://www.facebook.com/LBlaha
Milan Mazurek • Republika: https://www.facebook.com/MilanMazurek.Republika
Vysvetlivky:
Kvôli lepšej prehľadnosti a štylistike textu pri jednotlivých analyzovaných stránkach (profiloch) neuvádzame, či ide konkrétne o profil alebo stránku.
V analýze sme sa zamerali na počet sledovateľov (tzv. followers), nie ľudí, ktorí označili danú stránku (profil) „páči sa mi to“. Tieto počty sú rozdielne.
Interakcia na príspevky zahŕňa označenie „páči sa mi to“ a ďalšie reakcie (angry, sad, love, wow, haha), zdieľanie obsahu, komentovanie a kliknutie na príspevok (alebo iný obsah). Reakcia na príspevok zahŕňa označenie „páči sa mi to“ (tzv. like) a ďalšie reakcie (angry, sad, love, wow, haha).
Príloha
Grafy 1 – 10 Vývoj počtu sledovateľov jednotlivých profilov (stránok) analyzovaných politikov na sociálnej sieti Facebook za posledné 2 mesiace od 1. 6. do 29. 7. 2021.
Grafy 19 – 28 Vývoj počtu označení „Angry“ na príspevky (alebo iný obsah) na profiloch (stránkach) analyzovaných politikov za posledné 2 mesiace od 1. 6. do 29. 7. 2021.