Parlamentné voľby 2020 – mediálna analýza a analýza výdavkov na reklamu na sociálnych sieťach

Slovenské médiá v období 5. 11. 2019 – 26. 2. 2020 najviac informovali o Petrovi Pellegrinim. Spolu ide o viac ako 15 000 mediálnych výstupov. Na druhom mieste s viac ako 14 000 mediálnymi výstupmi sa umiestnil Róbert Fico. Víťaz parlamentných volieb Igor Matovič dosiahol o niečo viac ako polovicu z tohto počtu mediálnych výstupov. Najväčší počet výstupov bol pritom zaznamenaný v online priestore. Vyplýva to z analýzy, ktorú zrealizovala Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave.

Najmenší počet mediálnych výstupov bol zaznamenaný pri lídrovi strany Dobrá voľba Tomášovi Druckerovi. Celkovo bolo s jeho menom zaznamenaných takmer 1 300 mediálnych výstupov. Na treťom mieste sa umiestnil Andrej Danko, na štvrtom Igor Matovič a na piatom mieste Andrej Kiska.

Najčastejšími hosťami diskusnej relácie RTVS O päť minút dvanásť počas volebnej kampane boli Béla Bugár, Marián Kotleba a Andrej Danko. Celkovo sa diskusií zúčastnili trikrát. Spomedzi strán mali najväčšie zastúpenie strany SMER – sociálna demokracia a Slovenská národná strana, ktorých zástupcovia sa diskusnej relácie zúčastnili celkom 6 krát.

V relácii V politike na TA3 boli najčastejšími hosťami Peter Pellegrini a Andrej Danko, ktorí sa diskusií zúčastnili trikrát. Najväčšie zastúpenie mala strana SMER – sociálna demokracia, ktorej zástupcovia boli hosťami diskusií celkovo 13 krát.

V relácii Na telo televízie Markíza boli počas volebnej kampane najčastejšími hosťami Boris Kollár, Juraj Blanár, Igor Matovič a Andrej Kiska. Všetci sa diskusií zúčastnili dvakrát. Najväčšie zastúpenie mala aj v tejto relácii strana SMER – sociálna demokracia, ktorej zástupcovia boli hosťami diskusií celkovo 5 krát.

Najväčšie výdavky na reklamu na sociálnych sieťach dosiahla strana OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti. Za posledných sedem dní volebnej kampane do reklamy na sociálnych sieťach najviac investovala strana Dobrá voľba, a to sumu viac ako 23 550 eur. Na druhom mieste sa umiestnilo hnutie OĽaNO so sumou viac ako 18 460 eur. Naopak, za posledných 7 dní volebnej kampane investovala do reklamy na sociálnych sieťach najmenej koalícia PS SPOLU, a to 449 eur.

Spomedzi politikov za posledných 7 dní najviac do reklamy na sociálnych sieťach investoval Andrej Kiska, ktorého fan page zaplatila za reklamu 19 756 eur. Nasledovali Michal Truban so sumou 18 826 eur a Miroslav Beblavý so sumou 18 334 eur. Naopak, najmenej investovali Alojz Hlina (950 eur) a Tomáš Drucker, ktorý za posledných 7 dní do reklamy na sociálnych sieťach neinvestoval ani euro.

Metodika:

Mediálne výstupy boli analyzované pomocou aplikácie MONITORA na základe kľúčových slov, ktoré pozostávali z krstného mena a priezviska lídrov politických strán (Dobrá voľba, OĽaNO, SaS, SMER – SD, MOST – HÍD, KDH, SME RODINA, VLASŤ, SNS, ZA ĽUDÍ, PS SPOLU, Kotlebovci – ĽSNS) za obdobie 5. 11. 2019 – 26. 2. 2020.

Výdavky na reklamu na sociálnych sieťach boli analyzované prostredníctvom údajov publikovaných na jednotlivých fan pages lídrov týchto politických strán. Ide o odhadovanú sumu, ktorú jednotlivé stránky minuli na reklamu súvisiacu so spoločenskými záležitosťami, voľbami alebo politikou počas obdobia 21. – 27. 2. 2020.

Grafy a tabuľky k prezentovaným údajom

MEDIÁLNE VÝSTUPY
5. 11. 2019 – 26. 2. 2020onlinetlačtelevíziarozhlasagentúrne spravodajstvoSPOLU
Peter Pellegrini11 0671 1631 52359270215 047
Róbert Fico10 3921 5671 10641152914 005
Andrej Danko6 7056607382805418 924
Igor Matovič6 0936945751543107 826
Andrej Kiska3 8545194241331525 082
Richard Sulík3 336453305842784 456
Marián Kotleba3 489432281631904 455
Boris Kollár3 235466323902024 316
Béla Bugár2 9132913581462173 925
Miroslav Beblavý2 637213259892053 403
Michal Truban2 6983027701603 237
Štefan Harabin2 466272209451243 116
Alojz Hlina1 71723915121762 204
Tomáš Drucker1 29419218536911 798

Zdroj údajov: MONITORA, 2020

VÝDAVKY NA REKLAMU

21. – 27. 2. 2020Výdavky na reklamu súvisiacu so spoločenskými záležitosťami, voľbami alebo politikou na sociálnych sieťach za posledných 7 dní v eurách
Andrej Kiska19 756
Michal Truban18 826
Miroslav Beblavý18 334
Richard Sulík13 253
Štefan Harabin9 980
Béla Bugár (Bugár Béla)4 385
Peter Pellegrini3 268
Boris Kollár2 903
Andrej Danko – predseda SNS2 398
Róbert Fico1 686
Alojz Hlina950
Tomáš Drucker0

Pozn.: Igor Matovič nemá zriadenú vlastnú fan page a Marián Kotleba nemal na svojej fan page žiadne reklamy.

Zdroj údajov: Facebook, 2020

 počet prednostných hlasov
Igor Matovič498 740
Peter Pellegrini413 555
Róbert Fico243 463
Boris Kollár171 377
Marián Kotleba Predseda ĽSNS170 006
Richard Sulík106 333
Andrej Kiska100 081
Michal Truban75 962
Štefan Harabin61 618
Tomáš Drucker57 469
Miroslav Beblavý56 173
Andrej Danko – predseda SNS52 211
Alojz Hlina34 042
Béla Bugár (Bugár Béla)29 059

Zdroj údajov: Štatistický úrad SR, 2020

Pridaj komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">html</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*