Kritické skúmanie rizík súvisiace s médiami a príležitostí pre deliberatívnu komunikáciu: scenáre vývoja slovenskej mediálnej krajiny v oblasti reklamnej gramotnosti

Charakteristika projektu

V projekte budú riešitelia analyzovať existujúce výskumy reklamnej gramotnosti v krajinách V4 a realizovať 3 typy výskumov (neuromarketing, media diary, dotazník), pomocou ktorých zistia úroveň reklamnej gramotnosti vybranej cieľovej skupiny na Slovensku.

Meraniu a výskumu mediálnej gramotnosti sa na Slovensku venuje pomerne veľká pozornosť, čo sa týka reklamnej gramotnosti (ktorá je súčasťou mediálnej gramotnosti), výskum je nekomplexný, čiastkový. FMK UCM je jediná inštitúcia, ktorá túto tému rieši ako súčasť výskumných, projektových či publikačných výskumov. V roku 2024 bude obhájená prvá dizertačná práca s touto témou na Slovensku.

Diagnostický nástroj, ktorý bude základným výstupom projektu,  by mal byť navrhnutý tak, aby poskytoval objektívne a spoľahlivé hodnotenie úrovne reklamnej gramotnosti jednotlivca, jeho schopnosť porozumieť komerčnej mediálnej komunikácie a odhaliť dezinformácie. Môže sa skladať z rôznych typov otázok, prípadových štúdií, analýzy reklamných obrázkov alebo videí a kritických diskusií o reklamných príkladoch. Dôležité je, aby diagnostický nástroj poskytoval pestrú škálu otázok, ktoré pokrývajú rôzne aspekty reklamnej gramotnosti a umožňovali získanie komplexného obrazu o schopnostiach a vedomostiach osoby v tejto oblasti.

Projekt je matching grantom k projektu Horizont 2020 Critical Exploration of Media Related

Risks and Opportunities for Deliberative Communication: Development Scenarios of the European Media Landscape

Doba riešenia projektu: 2024 – 2026

Vedúca riešiteľka projektu: doc. PhDr. Ľudmila Čábyová, PhD.

Grantová schéma: Plán obnovy a odolnosti